Jezus potrzebuje naszej bezradności, naszej słabości. Jezus chce byśmy chcieli na Niego liczyć, byśmy wolni od wszelkich przywiązań do ludzi, rzeczy, pewności siebie, złożyli całą nadzieję w Nim. Dwaj niewidomi, o których mówi dzisiejsza Ewangelia, są dla nas wzorem bezgranicznego zaufania Jezusowi, wołali głośno: "Ulituj się nad nami, Synu Dawida" (Mt 9,27). Wołajmy i my, trwając w adwentowym oczekiwaniu, z głębi naszych serc, zmiłuj się nad nami Panie.
2. Myśli św. Jana VianneyaMówisz mi, że jesteś nędzny; błogosławiony ten, kto ma szczęście poznać swą nędzę, gdyż całe nasze nieszczęście pochodzi stąd, że nie znamy siebie takimi, jakimi jesteśmy (Myśli, s. 208)
3. Nauczanie Ojca Świętego Jana Pawła II"Niewidomy od urodzenia to symbol człowieka naznaczonego grzechem, który pragnie poznać prawdę o sobie samym i o swoim przeznaczeniu, ale uniemożliwia mu to wrodzone zło. Jedynie Jezus może go uzdrowić: On Jest "światłością świata" (J 9,5). Zawierzając Jemu, każdy człowiek "ślepy duchowo" od urodzenia może na nowo "ujrzeć światło", to znaczy narodzić się do życia nadprzyrodzonego. 2. Opowiadając o uzdrowieniu niewidomego, Ewangelia wyraźnie podkreśla też niewiarę faryzeuszy, którzy odmawiają uznania cudu, ponieważ Jezus dokonał go w szabat, łamiąc w ich przekonaniu, prawo Mojżeszowe. Dochodzi tu do wymownego paradoksu, który Chrystus podsumowuje w następujący sposób: "Przyszedłem na ten świat, aby przeprowadzić sąd, żeby ci, którzy nie widzą, przejrzeli, a ci, którzy widzą, stali się niewidomymi" (J 9,39). Ten kto spotyka Jezusa, nie może iść na kompromis: albo uznaje potrzebę Jezusa i Jego światła, albo decyduje się żyć bez Niego. W tym ostatnim przypadku już samo wykluczenie Jezusa nie pozwala otworzyć się na autentyczne nawrócenie zarówno temu, kto uznaje się za sprawiedliwego w obliczu Boga, jak i temu, który uważa się za niewierzącego. 3. Drodzy bracia i siostry, niech nikt nie zamyka swej duszy przed Chrystusem! On tym, którzy Go przyjmują, daje światło wiary, światło zdolne przemienić serca, a w konsekwencji - sposób myślenia, sytuacje społeczne, polityczne, ekonomiczne, zdominowane przez grzech. "Wierzę, Panie!" (J 9,38) - niech każdy z nas będzie gotowy, podobnie jak ów niewidomy od urodzenia, wyznać z pokorą, że chce przylgnąć do Niego. Niech nam to wyjedna Święta Dziewica, całkowicie spowita w blask łaski Bożej" (Nie można iść na kompromis, Audiencja generalna 10 marca 2002, LO 6 [2002], s. 42-43).