Papieże o liberalizmie
Papieże wyraźnie krytykowali liberalizm. Odnosili, i odnoszą go do zjawisk współczesnych a nie historycznych. Wyraźnie przeciwstawiali liberalizm - prawdziwej wolności (sumienia, handlu, jednostki itp.). Poniżej kilka wybranych cytatów. Szerszych wypowiedzi jest znacznie więcej, trudniej je przytoczyć jako cytaty, ale warto odszukać przynajmniej materiały z które te, przytoczone tu, pochodzą.
św. Jan Paweł II
♣ "Tajemnica nieprawości" wciąż wpisuje się w rzeczywistość świata. Doświadczając tej tajemnicy człowiek przeżywa lęk (...) rózne siły - często kierujące się fałszywą ideologią wolności - starają się ten teren zagospodarować.
(homilia, Błonia krakowskie 2002)
Tygodnik Powszechny manipuluje słowami papieża. Cytat powyższy wraz z przypisem redakcyjnym zmieniającym sens:
"...różne siły - często kierujące się fałszywą ideologią wolności - starają się ten teren [wolności narodowej - MK] zagospodarować" (TP 1.9.2002) - nie chodzi o "wolność narodową" które to słowa w ogóle nie padły, lecz o lęk wywołany "tajemnicą nieprawości"
...♣ hałaśliwa propaganda liberalizmu, wolności bez prawdy i odpowiedzialności, nasila się również w naszym kraju ...
(homilia, Błonia krakowskie 2002)
(TP sugeruje że chodzi o krytykę dawnego liberalizmu, obecnie nie istniejącego, oraz liberalizmu w innych zacofanych krajach. - Papież jednak wyraźnie mówi o czymś co się obecnie nasila w naszym kraju i to coś nazywa "wolnością bez prawdy i odpowiedzialności")
♣ Błąd (...) kryje się w koncepcji ludzkiej wolności oderwanej od posłuszeństwa prawdzie
(Centesimus annus 17)
♣ Treścią wolności staje się wówczas miłość samego siebie (...) która (...) nie daje się ograniczyć żadnymi nakazami sprawiedliwości
(Centesimus annus 29)
Czy kapitalizm liberalny jest alternatywą dla komunizmu?
♣ "jeśli przez "kapitalizm" rozumie się system, w którym wolność gospodarcza nie jest ujęta w ramy systemu prawnego, wprzęgającego ją w służbę integralnej wolności ludzkiej (.), która ma przede wszystkim charakter etyczny i religijny, to wówczas odpowiedź jest zdecydowanie przecząca"
("Centesimus annus, 29)
♣ Ci (...) którzy żywią przekonanie, że znają prawdę, i zdecydowanie za nią idą, nie są, z demokratycznego punktu widzenia, godni zaufania, nie godzą się bowiem z tym, że o prawdzie decyduje większość
("Centesimus annus, 46)
♣ Po upadku w wielu krajach ideologii, które wiązały politykę z totalitarną wizją świata (...) pojawia się dzisiaj nie mniej poważna groźba (...) jest to groźba sprzymierzenia się demokracji z relatywizmem etycznym...
(Veritatis splendor 101)
♣ Historia uczy, że demokracja bez wartości łatwo się przemienia w jawny lub zakamuflowany totalitaryzm
(Veritatis splendor 101)
♣ w świecie bez prawdy wolność traci swoją treść, a człowiek zostaje wystawiony na pastwę namiętności i uwarunkowań jawnych lub ukrytych.
("Centesimus annus, 46)
♣ Pod hasłami tolerancji, w życiu publicznym i w środkach masowego przekazu szerzy się nieraz wielka, może coraz większa nietolerancja. Odczuwają to boleśnie ludzie wierzący. Zauważa się tendencje do spychania ich na margines życia społecznego, ośmiesza się i wyszydza to, co dla nich stanowi nieraz największą świętość.
(homilia w Skoczowie 1995)
♣ ...nie można stwarzać fikcji wolności, która rzekomo człowieka wyzwala, a właściwie go zniewala i znieprawia. Z tego trzeba zrobić rachunek sumienia u progu III Rzeczypospolitej!
(homilia w Radomiu 1991)
♣ Nie [wolno] dać się (...) uwikłać całej tej cywilizacji pożądania i użycia, która panoszy się wśród nas i nadaje sobie nazwę europejskości (...) Czy to jest cywilizacja - czy raczej antycywilizacja? Kultura - czy raczej antykultura?
(homilia we Włocławku 1991)
♣ wolność, do której Chrystus nas wyzwolił, czy też wolność od Chrystusa
(homilia w Olsztynie 1991)
Papież Franciszek
♣ Gdybyś przyjrzał się nauczaniu społecznemu Kościoła byłbyś zaskoczony tym, co on potępia. Na przykład potępia on ekonomiczny liberalizm. Wszyscy myślą, że Kościół jest przeciwko komunizmowi, ale jest także przeciwko dzisiejszemu systemowi gospodarczemu, to jest przeciwko liberalizmowi. On nie jest chrześcijański i nie możemy go zaakceptować.
"Sobre el cielo y la tierra" - 2011 r.
♣ Dziki liberalizm gospodarczy (...) czyni mocnych jeszcze mocniejszymi, słabszych jeszcze słabszymi, pogłębia nierówności społeczne. Potrzebne są reguły, a gdy to konieczne, bezpośrednie interwencje państwa, żeby skorygować najbardziej nieznośne nierówności.
2013 - wywiad dla Eugenio Scalfariego w "La Repubblica"
Papież Pius XII
♣ społeczeństwo nie jest bezkształtną masą złożoną z jednostek, lecz zorganizowanym organizmem skoordynowanych i hierarchicznie zorganizowanych grup społecznych: rodzin, warsztatów i sklepów, profesjonalnych korporacji, a wreszcie państwa
1944 - Orędzie bożonarodzeniowe dla świata.
Papież Paweł VI
♣ Papież Paweł VI stanowczo nakazuje chrześcijanom, by nie opowiadali się za doktrynami liberalnymi i socjalistycznymi
Octogesima adveniens - 1971r.
Papież Pius XI
♣ Nie prosi [o Leonie XIII w Rerum Nowarum] o pomoc ani liberalizmu, ani socjalizmu, ponieważ pierwszy okazał nieudolność swoją do rozwiązania kwestii społecznej, a drugi zalecił lekarstwo, które by było gorszym od choroby samej i przyprawiłoby ludzkość o większe jeszcze niebezpieczeństwa
Encyklika "Quadregessimo Anno" 10
♣ [liberalna zasada wolnej konkurencji (skrajnie rozumiana)] prowadzi m.in. do zagubienia sumienia, wyzysku, bezwzględnego niszczenia
konkurentów, oddzielenia ekonomii od etyki, czego skutkiem jest "skupienie potęgi i bogactw w rękach niewielu"
Encyklika "Quadregessimo Anno" 107
♣ Naszym pasterskim obowiązkiem jest uprzedzić ich o grożącej im, strasznej szkodzie: niech pamiętają, że ojcem socjalizmu kulturalnego był liberalizm, a spadkobiercą będzie bolszewizm.
Encyklika "Quadregessimo Anno" 122
♣ Cóż pomoże podać im wypróbowane zasady gospodarcze, jeżeli pod wpływem nieokiełznanej i brudnej chciwości ulegają zupełnie samolubstwu, tak że "słysząc przykazania Boże, wszystko czynią przeciwnie
Encyklika "Quadregessimo Anno" 131
Leon XIII
♣ Gdy usunie się te fundamenty [prawa boskie], to prawa [ludzkie] nie mają żadnej wystarczającej sankcji, zaś wszelka norma postępowania bierze się z woli i uznania ludzkiego. Zaś z niepowściągliwej wolności w państwie, którą głoszą i do której dążą, rodzi się dowolność, za którą postępuje, zakłócenie porządku i najbardziej zgubna zaraza rzeczpospolitej. Naprawdę nie było bardziej zniekształconej postaci i bardziej żałosnego stanu państwa jak te, w których panowały takie doktryny i ludzie. Gdyby nie te przytoczone przykłady, to wydawałoby się nie do wiary, że ludzie opanowani podłością i pychą popadają w takie ekscesy i szermując jak na szyderstwo hałasem wolności, dokonują rzezi i spustoszeń.
Encyklika "Etsi Nos" 131
Papież Pius IX
♣ Na liberalizm, pisał On do nas, nacieraj, a osobliwie na ten, który pod osłoną moderantyzmu, chciałby w daremnym usiłowaniu fałsz z prawdą, Chrystusa z Belialem pogodzić
za "Przegląd Lwowski", Rok dziewiąty (1879). Tom XVIII.
♣ Papież zwraca uwagę na fakt, że fałszywie "wyzwolone" społeczności nie znajdują żadnego innego celu poza gromadzeniem bogactw i troską o własny, egoistycznie pojęty interes. W konsekwencji wolnościowa idea niesie "ludziom niewolę pod pozorem swobody"
Quanta cura - 1864r.
Papież Pius VII
♣ jeżeli nie będzie pohamowana wyuzdana swawola myśli, słowa i druku, siła materialna nie zdoła poskromić rewolucji, która się z czasem wzmoże i ogarnie świat cały
encyklika "Diu satis videmur" - 13.maja.1800
Papież Pius VI
♣ Pius VI potępił zasady liberalizmu, nazywając je potwornymi
brew Quod aliquantulum - 10.marzec.1791
Inni
♣ Takimi wymysłami są oprócz innych herezyj jawnych, które z dawnych czasów dotrwały, nowsze, jako to liberalizm i socjalizm. Są one gorsze od dawnych, bo obłudnie wmawiają w ludzi nieopatrznych i wiarę św. nie dość znających, że można być liberałem, nawet socjalistą, a zarazem pozostać katolikiem. Wierutne to kłamstwo, bo Kościół św. wielokrotnie potępił główne zasady tak liberalizmu, jak i socjalizmu, i ktokolwiek tych zasad się trzyma, ten odstąpił Boga i prawdy Jego.
o. Henryk Jackowski SI, Ewangelie Niedzielne i Świąteczne, Kraków 1923
♣ Wolność liberalizmu jest zupełnie inna: wolność tę swoją opiera on nie na prawie Bożym, ale na prawie będącym wyrazem powszechnej woli ludzkiej; Bóg nie wchodzi do pojęcia wolności liberalistowskiej, istotą tej wolności jest niezależność względem Boga; jest tedy ta wolność nie wolnością dobra, ale wolnością zła. Wprawdzie w samej możności swobodnego działania dobrze spoczywa możność robienia źle, ale liberalizmowi chodzi nie o tę fizyczną władzę człowieczą, ale o prawo robienia źle, to jest o prawo gwałcenia prawa. W oczach jego wolność nie jest wyzwoleniem od przeszkód, tamujących człowiekowi drogę do szczęścia, ale jest wyzwoleniem od wszelkiego prawa, przeszkadzającego człowiekowi do własnej jego zguby. Wolność taka jest oczywistą niedorzecznością.
bp. Michał Nowodworski "Liberalizm" w: Encyklopedia Kościelna, Warszawa 1879
♣ Teoria liberalna robi przeto wyższych niższymi, a niższych wyższymi. Powaga ginie tu zupełnie i władza, chcąc nakazać poszanowanie swemu prawu, nie ma już innego środka, jak tylko siłę fizyczną. Bo ostatecznie następstwem liberalizmu jest zatomizowanie członków ciała społecznego, walka namiętności, wyzwolonych od wszelkiego hamulca, i wolności indywidualnych, pozbawionych wszelkiej reguły, słowem anarchia.
bp. Michał Nowodworski "Liberalizm potępiony przez papieży" w: Encyklopedia Kościelna, Warszawa 1879
♣ Wolność Chrześcijańska nie w temei jest, żeby Chrześcijaninowi wolno było czynić co jeno chce (...) ale należy, naprzód w wybawieniu od grzechu, ktemu wyswobodzeniu od jarzma ceremonialnych i sądowych przykazań zakonu starego, nakoniec w wyswobodzeniu od ducha bojaźni i od przeklęctwa zakonu: nie żebyśmy od pełnienia Pańskiego przykazania wolni byli, ale żebyśmy je, z łaski a miłości łacno i dobrą wolą wypełniali. O której wolności tak Apostoł mówi: "Kędy jest Duch Pański, tam wolność jest. (1 Piot 2.15, 2 Piot 2.19, Gal 5.13, Rzym 6.18, Dzie 15.10, Gal 5.1, 2 Kor 3.17)
Komentarz do wersu Gal 5,1 w Biblii Wujka, Lipsk 1844 pisownia oryginalna.
♣ Prawdziwa i absolutna wolność istnieje tylko wśród dzikich
A.J.Miller
♣ Syci niewolnicy są najzacieklejszymi wrogami wolności.
Marie von Ebner-Eschenbach
♣ Być wolnym to móc nie kłamać
Albert Camus
♣ Dla mnie prawdziwa tragedia dzisiejszego tolerancyjnego liberalizmu polega na tym, że brak w nim wymiaru wspólnotowego. I nie bardzo wiemy, co z tym zrobić. Jedyne lekarstwo to ciągłe moralizowanie, penalizacja zachowań, które mogą kogoś urazić: bardziej surowe prawo dla rasistów, reguły poprawności politycznej w odniesieniu do mniejszości seksualnych itd., fanatyczne wyszukiwanie, czy jakiś sposób nazywania Romów to już przestępstwo, czy jeszcze nie.
Slavoj Žižek
♣ Zło nie posiada zasad - dlatego jest złem
M.Niewalda
♣ Głosować muszą Ci którzy nie potrafią dojść do porozumienia w miłości
M.Niewalda
♣ Demokracja idealna jest w piekle, tam nie docenia się niczyjej wartości - wszyscy
są idealnie równi.
M.Niewalda
♣ Dobre państwo dba o to aby ludźmi odpowiedzialnymi były jednostki ... ludzkie i odpowiedzialne. Złe państwo na odwrót: w komunizmie rządzą jednostki nieludzkie, w liberalizmie nieodpowiedzialne.
M.Niewalda
♣ Jak można pomyśleć że lekarstwem na egoizm jest sprawiedliwy egoizm?!
M.Niewalda
♣ Wolność nie polega na tym, że ma się przymus bycia wolnym pod jakimś względem. Wolność polega na tym że się ma wybór. Wolność bez zależności jest więc sposobem dominacji. I do tego sprowadza się cała filozofia typu "nic komu do tego". Jeśli wolność będzie silniejsza od miłości to będzie to tylko tyrania.
M.Niewalda
♣ Wolność nie polega na robieniu co się chce, ale na nie robieniu tego złego co chcą inni.
M.Niewalda
♣ KOMUNIZM: Wszyscy niewolniczo uznają wolę jednego
LIBERALIZM: Wszyscy niewolniczo uznają wolę "większości"
KATOLICYZM: Wszyscy wspólnie odkrywają Dobro uniwersalne (czyli korzystne dla wszystkich).
M.Niewalda
♣ Tam gdzie jest miejsce tylko na równość i wolność nie ma miejsca na miłość
M.Niewalda
♣ Liberalizm twierdzi, że jak nazwiesz zło "dobrem" to będzie miało dobre skutki - co za głupota!
M.Niewalda
♣ Czym się różni liberał od Katolika? Obaj robią źle. Np. mordują. Katolik wie, że to jest złe ale nie stać go aby postąpić inaczej, wie, że powinien się zmienić. Liberał powie: "to nie ja jestem zły, to zasady są złe, wymyśliłem swoje własne" - i nagle okazuje się że morderstwo niewinnego dziecka jest "kosmetycznym zabiegiem szanującym wolę matki", a morderstwo staruszki "ulgą w cierpieniu".
M.Niewalda
♣ "Dać ludziom wolny wybór" oznacza - zlikwidować zasady broniące ich przed zmanipulowaniem, dać pełny przystęp manipulacjom, popędom, zachciankom. Pozbawić ludzi ochrony w postaci zasad postępowania i wyboru - tak aby nic ich nie broniło.
M.Niewalda
♣ ZŁO jest brakiem Dobra. Chce budować rzeczy z pominięciem dobra. Np. LIBERALIZM chce stworzyć społeczeństwo bez żadnej dobrej wartości
M.Niewalda
♣ Człowiek nie potrzebuje wolności. Człowiek potrzebuje troski, szacunku, odpowiedzialności, przyjaźni, miłości, oraz tego, żeby mógł o ich realizacji decydować sam. I to nazywa wolnością. "Wolność" od troski, szacunku, odpowiedzialności, przyjaźni, miłości - jest jedynie samotnością - jest śmiercią.
M.Niewalda
Nasze materiały
** Dlaczego jesteś liberałem - Sonda
** PO - dlaczego nie?
** Lewica
** Spór o fundament Europy - artykuł
** Liberalizm, katolicyzm - różne światy - artykuł