Objawienia prywatne


Ostatnia modyfikacja tematu:
Dział "Wiara"
Encyklopedia OKIEM - strona główna


Co chwilę słyszymy o objawieniach, cudach, informacjach z zaświatów. Jak rozpoznać te, które są prawdziwe, od tych fałszywych, zrodzonych z chorej wyobraźni lub podszeptów złego ducha? Przede wszystkim należy zachować ogromną ostrożność i poddać się ocenie urzędu Kościoła. Dobrze jest też pamiętać, że od czasów apostolskich w zasadzie nie było żadnych objawień o znaczeniu dogmatycznym - wszystkie one są objawieniami prywatnymi, w które można, ale nie trzeba wierzyć. Dobrze jest też zapamiętać listę najpopularniejszych objawień stanowczo przez Kościół odrzuconych, a które pojawiają się nieraz w mediach, kościołach, w opowiadaniach zaufanych przyjaciół.

Po zakończeniu Orzeczenie pozytywne jest możliwe dopiero wtedy, gdy objawienia się skończą

Najpierw biskup Pierwszym i niezastąpionym w ocenie jest pod względem kolejności urząd biskupa - ordynariusz miejsca

Prywatne nie obowiązujące Cudowny Medalik - 1830 r.; La Salette - 1846; Lourdes - 1858; Fatima - 1917; są to niektóre objawienia, które jako prywatne nie są obowiązujące do wierzenia, ponieważ nie są dogmatami i nie są prawdami wiary wyznawanymi np. w Credo. Wiara w nie nie stanowi zagrożenia, ale można ich prywatnie nie uznawać.

Ocena negatywna Orzeczenie negatywne może być wydane zanim seria objawień się skończy. Przykładem są objawienia w Garabandal w Hiszpanii (1961-65 r.), które po orzeczeniu negatywnym ustały. Świeższym przykładem są pisma i działalność Vassuli Ryden, o których orzekła Kongregacja Nauki Wiary w dniu 6.X.1995, stwierdzając, że zawierają błędy doktrynalne.

Objawienie co chwilę W latach 1933-89 naliczono w Kościele katolickim 366 objawień przypisywanych Matce Bożej, ponadto pojawiały się krwawiące krzyże i płaczące figury. Niektóre początkowo zyskały aprobatę i pozwolenie na druk (Imprimatur), ale po bliższym badaniu aprobatę cofnięto (pisma Vassuli Ryden czy objawienia w Montechiari we Włoszech).

Widzieć Boga w Kościele Ponieważ Bóg objawia się przez apostołów i dalej poprzez posługę Kościoła, wizjoner musi przede wszystkim widzieć Go tam. Następnie może dostrzec Boga również w widzeniu.

ZASADY ROZPOZNAWANIA
  1. Zgodność treści objawienia z dogmatem i nauczaniem Kościoła.
  2. Zwracanie bacznej uwagi na cały zasięg myśli, sugerowanej przez działającego w objawieniu ducha (ogólnie, w szczegółach, obrazach, itp.).
  3. Jeżeli wszystkie oznaki są dobre, osiąga się tylko prawdopodobieństwo, że objawienie jest dobre.
  4. Skutki objawień pochodzenia demonicznego są następujące: najpierw radość, pobudzenie religijne, duże zaangażowanie, potem zniechęcenie i smutek prowadzący do osłabienia wiary, oskarżania itp.
  5. Szczególnym znakiem objawień fałszywych pochodzących od diabła jest pycha: duch niezależności od przełożonych, trwanie w uporze przy swoim zdaniu (niechęć konfrontacji), ujawnienie się gniewu i złości w momencie odkrywania prawdy i dążenia do prawdy obiektywnej, uleganie chęci do rozgłaszania łask i darów, jakie się w swoim mniemaniu posiada, bez poddania ich weryfikacji przełożonych w Kościele. Znakiem pokory jest poddanie i ukrywanie łask.
  6. Znakiem negatywnym jest duchowy szantaż związany z jakimś przekleństwem, np. żądanie, aby nikt nie wątpił w prawdziwość objawienia, a jeżeli wątpi - to ma grzech.
  7. Szatan może dopuścić mniejsze dobro (np. uzdrowienie fizyczne), aby osiągnąć większe zło.
  8. Objawienie Boże odznacza się dwoma niezawodnymi istotnymi cechami: zwięzłość i prostota.
  9. Nie musi się zakładać hipokryzji osób widzących.
  10. "Ex cauda cognoscitur inimicus (nieprzyjaciela poznaje się po ogonie)". Przez wszechstronną analizę wychwytuje się rzeczy fałszywe i podejrzane. W Bożym objawieniu nie mogą brzmieć tony fałszywe a co więcej - Bóg nie może nigdy dopuścić, aby objawienia szatańskie doskonale naśladowały Boże. Dlatego objawienia fałszywe zawsze mają jakiś brak i są w nich fałszywe tony, dzięki którym można ten fałsz rozpoznać.
  11. Celem fałszywych objawień i wizji zawsze jest w ostateczności skierowanie ku złu. Szatan nie może zdobyć się na jedno - aby prawdziwie i trwale pobudzać do prawdziwych cnót chrześcijańskich, posłuszeństwa Kościołowi i zdrowej pobożności.
  12. Z góry należy odrzucić wszelkie widzenie czy objawienie, które sprzeciwia się prawu moralnemu lub przyzwoitości chrześcijańskiej. Podejrzanymi są zjawy, którym brak godności lub powściągliwości, a tym bardziej te wszystkie, z których przeziera śmieszność czy nieczystość.
  13. Pragnienie nadzwyczajnych objawień rozwija niebezpieczną ciekawość.
  14. Przepowiednie prorocze: czy są jasno wyrażone i konkretne, a przede wszystkim, czy są zgodne z faktami.
  15. Słyszenia "głosu wewnętrznego", "słów wewnętrznych" - trzeba najpierw zdobyć pewność moralną, że pochodzą od dobrego ducha i do dobrego prowadzą. Niezastąpioną rzeczą jest tu rola spowiednika i posłuszeństwo jego poleceniom
  16. Jezus, gdy uzdrawiał, czynił to dla zmiłowania się nad cierpiącymi i zniewolonymi. Odmawiał natomiast czynienia znaków dla uwiarygodnienia swej misji.
  17. Próba czasu i dyskusji. Polega ona na przyglądaniu się rozwojowi wypadków podczas wszechstronnego i obiektywnego rozpatrywania
  18. Częsta manipulacja podczas próby czasu: Wizjonerzy (prorokinie) oświadczają swemu kierownikowi, że właśnie on został przez Niebo wybrany na duchowego opiekuna wizjonera. Czuje się on wtedy zobowiązany do roztoczenia opieki, a także odzywa się w nim jakiś element ludzkiej próżności. Wizjonerzy sobie rezerwują sprytnie odbieranie komunikacji Bożej, natomiast kapłan czy teolog będzie wykorzystywany do propagandy, czyli pracy zewnętrznej. Jego autorytet jest wykorzystywany do manipulacji. W ten sposób bierze się kierownika w duchową niewolę, każąc mu wyrzec się w subtelny sposób jego autorytetu, a zgiąć czoło przed objawieniami.
  19. Inna manipulacja to brak rzetelności i koncentrowanie się na ogólnym przesłaniu na podstawie zewnętrznych treści
  20. Coś jest dobre, jeśli pod każdym względem jest dobre, złe zaś, gdy występuje jakikolwiek brak.
NIEKTÓRE OBJAWIENIA ODRZUCONE

Polemika

Czy teoria, że facet zamieniał wodę w wino, leczył ludzi (Kaszpirowski może jest boską istotą?) potem go zabili, a on i tak im uciekł (może właśnie on był kosmitą i potrafił stwarzać iluzje?) nie brzmi irracjonalnie? Piszecie, że ufo to mogą być omamy wzrokowe, a dlaczego zdarzenie w Fatimie nie było tylko omamem, więcej jest relacji o ufo niż objawień. (Anton)

Tak, oczywiście że mogły. Jest dużo, dużo więcej odrzuconych rzekomych objawień niż tych uznanych. Każde są bardzo solidnie badane, a i tak co roku zgłaszanych jest ponad 500 nowych. Na przestrzeni dziejów uznano ich tyle, że można je policzyć na palcach rąk. Nawet jednak uznając objawienia, Kościół nie wypowiada się, co do natury, ale co do tego, że przekazywane treści są zgodne z wiarą katolicką i można w nie wierzyć. Nawet Fatima nie zmienia nic w dogmatach i WOLNO w nią NIE wierzyć.



Nasze materiały
** Rozeznawanie duchów
** Anioły

Wykorzystane materiały
*** Katolicki Serwis Apologetyczny
*** Serwis Opoka
*** Internetowe materiały sekciarskie (celowo nie podajemy adresów)