Inkwizycja
Inkwizycja. Narosłe wokół niej mity każą zapomnieć, że była najbardziej humanitarną instytucją czasów średniowiecznych. Wniosła do cywilizacji zdobycze, którymi teraz się chlubimy. Kłamstwa wokół niej mówią jednak, że była zbrodnicza i przelała morze niepotrzebnej krwi. Papież jednak przeprosił i miał rację.
Krew, stosy, zbrodnia
Powód powołania
Inkwizycja Kościelna była instytucją powołaną dla zatrzymania działalności katarów i albigensów. Były to bardzo destrukcyjne ruchy, dopuszczające się morderstw przez zamurowanie w celi głodowej. Świat był doskonałym dziełem diabła. Wg nich najlepsze było niedopuszczanie do narodzin dzieci - aborcja w każdej postaci.
Inkwizycja a rewolucja
Inkwizycja hiszpańska w ciągu 400 lat uśmierciła min. 2-krotnie mniej osób niż rewolucja francuska w ciągu kilku pierwszych lat. Było to max. 30.000 (75 rocznie). Rewolucja francuska w latach 1792-1794 36.000 w tym 12.000 bez sądu (18.000 rocznie).
W Hiszpanii w latach 1936-39 zgładzono ponad 60.000 za takie zbrodnie, jak arystokratyczne urodzenie, zbyt duży majątek, zbyt wysokie wykształcenie, bądź śluby zakonne. Liczba 30.000 ofiar Inkwizycji jest jednak i tak grubo przesadzona. Wg najnowszych badań historycznych w latach 1560-1700 spalono ... 500 osób. Wg niektórych źródeł liczba ofiar Rewolucji była znacznie większa "...liczba ofiar śmiertelnych wyniosła co najmniej 300 tysięcy." (Nowy porządek świata. - William T. Still, wyd. Wers, Poznań 1995, str. 97.) "...w czasie wojny domowej w Wandei padło 200 tysięcy ofiar...pisząc (ks. Poradowski) o ponad 400 tysiącach poległych." Kościół a rewolucja francuska. - (J. R. Nowak, Fundacja Nasza Przyszłość, Szczecinek 1999, str. 70.) (nad. Radosław Zieleziński)
Inkwizycja w Ameryce
W Meksyku pomiędzy rokiem 1574 a 1715 odbyło się... 39 egzekucji
Tortury - rzadko
Wbrew opinii tortury stosowane przez Inkwizycję były bardzo rzadko. W każdym razie
rzadziej niż w ówczesnych sądach. Często kończyło się na podpisie pod oświadczeniem lub zeznaniu świadka. (prof. Adriano Prosperi "Tribunali della coscienza")
20 stosów na 106 lat
W najgorętszym okręgu Bajadoz w Hiszpanii w ciągu 106 lat (1493-1599) na stos skazano 20 osób.
2 % skazanych
Inkwizycja skazywała na śmierć. O tym wiedzą wszyscy, ale nie wszyscy słyszeli, że było to 2% wyroków. Ponadto liczne z tych wyroków papieże odwoływali. Niestety, do owych odwołań nie stosowali się królowie, którzy te kary jednak wymierzali - mimo woli
Kościoła. (prof. Adriano Prosperi "Tribunali della coscienza")
Czy Bernard Gui był okrutny
Ulubiony filmowy inkwizytor Tuluzy Bernard Gui w latach 1307-1323 na 100 wyroków wydawał średnio 1 skazujący na ... przekazanie sądom świeckim - które na ogół jednak
skazywały na śmierć. Działo się to w środku nieformalnego państwa Albigensów. Hmmm... fanatyk, okrutnik, a może bestia? W ciągu swojego życia doprowadził do skazania na śmierć aż 42 osoby.
Krwiożerczy inkwizytor z Padwy
Jeden z typowych inkwizytorów działający w XIII wieku w okolicach Padwy w ciągu 12 lat działalności wydał aż ... 5 wyroków śmierci.
Turyn w XIV w.
W całej diecezji turyńskiej w ciągu XIV wieku skazano na śmierć 22 osoby
Sytuacja w epicentrum
W połowie XII wieku Carcassonne było centrum ruchów heretyckich. Działała tam ostro Inkwizycja, która w latach 1245-1257 skazała na śmierć ... 21 osób. (za: Robert Żurek w: ''Fronda'' nr 33)
Inkwizytorzy bezkarni?
Cieszący się ponurą sławą inkwizytor Robert le Petitle został przez papieża pozbawiony funkcji, a przez współbraci zamknięty w lochu. Ostrzy Inkwizytorzy szybko też kończyli swój żywot - jak Konrad z Magdeburga (1233), Piotr z Werony (1252) czy Pedro Arbues z Hiszpanii (1486)
Za co skazano Galileusza
Opublikował nieudowodnioną teorię jako PEWNIK, nie potrafił jej udowodnić i, co więcej, napisał w sposób zakrawający na herezje. Jedynym dowodem, jaki przedstawił, były odpływy i przypływy (co jak wiadomo jest spowodowane przez Księżyc, a nie obroty Ziemi dookoła Słońca. Zostało to dopiero potwierdzone w 1748). Karą dla Galileusza było: Raz w tygodniu odmówić SIEDEM psalmów. Kara wygasła po trzech latach. Galileusz, jako że uważał się za wierzącego, "karę" kontynuował.
Sąd boży
We wczesnym średniowieczu stosowano tzw. sąd boży, w którym Bóg miał wydać wyrok na skazańca. Był to np. ''próba gorącej wody'' - zanurzanie we wrzątku bez śladu oparzeń, próba ognia - przechodzenie przez ogień, próba krzyża, gdzie oskarżony i oskarżyciel
musieli stać ze skrzyżowanymi na piersiach rękami tak długo aż jeden z nich upadnie. Istniała też, opisywana w Biblii próba czystości gdzie niewiasta podejrzana o cudzołóstwo miała pić wodę zmieszaną z pyłem z posadzki tabernakulum. Jeśli "zgniło jej łono" okazywała się winną. Próbę tą wspomagały z pewnością choroby weneryczne; Sądy boże zostały zakazane przez sobór laterański w 1215 r.
Polowanie na czarownice
Akty tzw. "Sądów Bożych" (zakazanych przez Sobór laterański w 1215), palenie na stosie, procesy tylko po denuncjacji wystąpiły dzięki działaniom dwóch inkwizytorów świeckich, Henryka Institora w północnych Niemczech i Jakuba Sprengera w Nadrenii. Po śmierci papieża Innocentego VIII, który bardzo przejął się sprawą czarów, wydali oni komentarz - podręcznik dla inkwizytorów. Komentarz potępił wyraźnie papież Aleksander VI i niejednokrotnie uchylał wyroki w procesach o czary.
Luter o Koperniku
"Ludzie słuchają improwizowanego astrologa, który za wszelka cenę chce udowodnić, że to nie niebo się kreci, lecz ziemia. Aby wystawić na pokaz inteligencję, wystarczy
coś wymyślić i podać to jako pewnik. Ów Kopernik, w swojej głupocie, chce
zburzyć wszystkie zasady astronomii" (za V. Messori ''Czarne karty Kościoła'')
Protestanci o teorii kopernikańskiej
Kepler za nauczanie teorii kopernikańskiej został usunięty z protestanckiego kolegium
teologicznego w Tybindze. Za nauczanie teorii sprzecznej z Biblią. (za V.
Messori ''Czarne karty Kościoła'')
Protestanci o innowiercach
Należy przypomnieć nienawiścią, jaką pałał Luter i inni do Żydów. Twierdził, że należy dokonać eksterminacji tego narodu i wypędzić go z Europy. Miał poza tym prawdziwą
obsesję na punkcie czarownic.
Błędy Inkwizycji
Inkwizycja nie była instytucją scentralizowaną. Odpowiedzialność ponosili głównie ówcześni inkwizytorzy - dobierani bardzo staranni jako ludzie oświeceni i moralnie nieskazitelni. Mimo to zdarzały się (nieliczne!) przypadki złych inkwizytorów, którzy
jednak byli odwoływani i skazywani, jak np. Robert le Bourge (XIII w.), który po kilku latach działalności został osadzony w więzieniu.
Przeprosiny
Pomimo wiedzy o znacznych różnicach (na plus) inkwizycji i sądownictwa oraz braku wpływu na niektóre świeckie wyroki inkwizycyjne, papież Jan Paweł II przeprosił za błędy. Do tej pory nie uczyniła to ani jedna władza świecka, ani jeden rząd, król, cesarz czy parlament.
Zalety
Tortury - łagodniej
Tortury uznawano jako metodę śledczą w całym świecie. Inkwizycja wprowadza dwa zastrzeżenia. Nie mogły prowadzić do okaleczeń i uszkodzenia zdrowia, a zeznania musiały być powtórzone dobrowolnie. Zeznania na torturach nie były brane pod uwagę. Z
tych powodów były rzadko stosowane.
Chorych nie sądzono
To Inkwizycja wprowadziła zasadę, że nie wolno sądzić ani karać osób chorych psychicznie.
Uniewinnienie na stosie
Nawet już na stosie, gdy skazany publicznie się ukorzył, unikał śmierci.
Więzienie Inkwizycyjne
Często jako więzienia wykorzystywano cele klasztorne. Dopiero w razie złego zachowania lub niesubordynacji stosowano specjalne więzienie. Inkwizycja stosowała skrócenie kary za dobre sprawowanie oraz zwolnienie przez zaświadczenie proboszcza. Całkowicie nie do pomyślenia w ówczesnych sądach.(prof. Adriano Prosperi "Tribunali della coscienza")
Protest uznany
Znany jest (nie jeden) przypadek więźnia, który protestował strajkiem głodowym przeciw złym warunkom. Był wypuszczony na wolność i złożył pisemne podziękowanie.(prof. Adriano Prosperi " Tribunali della coscienza")
Śmierć też humanitarnie
Często przy wykonywaniu kary stosu stosowano wcześniejsze szybkie pozbawienie życia, aby skazaniec nie męczył się. Taki sposób w sądownictwie świeckim przyjął się dopiero w XX wieku. W owym czasie sądy znały 21 rodzajów śmierci w torturach.
Inkwizycja przeciw karom
Z dekretu Grzegorza IX wynika, że trybunały inkwizycyjne były powołane m.in. do tego, aby nie dopuścić do karania za herezję osób niewinnych. Związane to było z tym, że
przedtem sprawy o herezje, wytaczane przez sądy świeckie, powodowały potworny chaos, tortury i wiele kar śmierci.
Humanitaryzm Inkwizycji
Inkwizycja była pierwszą instytucją, która wprowadziła obrońcę z urzędu dla każdego. Kary były generalnie łagodniejsze od kar wydawanych przez sądy cywilne. Kara śmierci zawsze była humanitarna, w przeciwieństwie do śmierci w męczarniach stosowanych przez wszystkie ówczesne sądy. Wprowadzono też wiele innowacji prawnych, przyjętych w sądownictwie dopiero w XX wieku.
Humanitaryzm Inkwizycji
Mało kto zna procedurę sądów inkwizycyjnych. Po przybyciu ogłaszano czas łaski dla ujawnienia się heretyków. Potem powoływano ławników - cieszących się zaufaniem społecznym. Oskarżony sporządzał listę swoich wrogów i ci nie mogli być świadkami. Miał prawo, a nawet obowiązek, korzystania z obrońcy. Do więzienia trafiał gdy
nie stawił się na przesłuchanie. Przez cały czas próbowano z nim rozmawiać i
nawracać. Korzystano z najlepszych teologów, księży i zaufanych ludzi. Cel
był jeden - poznanie prawdy choć oczywiście zdarzały się nadużycia.
Inkwizycja a państwo
Inkwizycja pomysł cesarza
Instytucję inkwizycji świeckiej powołał cesarz Justynian I (527-565) w Bizancjum. Nakazywał on ścigać innowierców i konfiskować majątki, a powrót do pogaństwa karać
śmiercią. Potępiony został przez biskupów i papieży (np. papież Wigiliusz).
Król rozpoczął ściganie heretyków
To nie Inkwizycja lecz król Robert Pobożny w 1022 rozpoczął ściganie heretyków. Miał co do tego podstawy, gdyż sprzeciwiali się oni zasadom, które utrzymywały integralność państwa. Jednak uczynił to wbrew Kościołowi.
Rok 1028 w Mediolanie
W 1028 roku w Mediolanie władze miejskie podpaliły stosy pod heretykami. Nie uczynił tego Kościół w osobie biskupa Mediolanu, lecz władza państwowa, co świadczy o tym, że była to ruchy groźne, że sprzeciw istniał w społeczeństwie i że stosy były czymś normalnym, jak dla nas dzisiaj więzienie.
Cesarz torturował heretyków przed Inkwizycją
We Włoszech cesarz Fryderyk II tępił i torturował odstępców od wiary w czasach, gdy Kościół opierał się jeszcze przed podobnymi metodami.
Śmierć z ręki prawa
Np. w Strasbourgu w październiku 1582 skazano na stos 134 czarownice
Śmierć dzięki sądom świeckim
Te sprawy, które wykraczały przeciw państwu, były przekazywane pod sądownictwo świeckie. Kary śmierci były przez nich bardzo często ferowane. Podobnie jak stosowanie
tortur. Prawie wszyscy papieże protestowali przeciw okrutności sądów świeckich stosujących się do prawa Saksońskiego, ogłoszonego przez cesarza Fryderyka I. Należy przypomnieć że Inkwizycja stosowała przede wszystkim kary moralne.
Polowanie na czarownice
Szaleństwo jakie ogarnęło Europę w związku z czarami spowodowało wiele stosów. Było to jednak fobia wywołana przez ludność a nie Kościół. Spalono ok. 300.000 tys. kobiet. 2/3 tych stosów płonęło jednak w protestanckich Niemczech. 70.000 płonęło w Anglii - oderwanej od Kościoła. Spośród pozostałych wiele było wykorzystywanych przez władzę świecką. Inkwizycja traktowana z ulgą zapewniała przynajmniej sprawę sądową - która rzadko kończyła się śmiercią, podczas gdy np. Kalwin skazywał na śmierć bez procesu.
Encyklopedie o Inkwizycji
Poniżej przykłady typowych tekstów o inkwizycji. Na czerwono
zaznaczono błędy. Na zielono uszczypliwości, wykrzyknienia mające podsycić
atmosferę. Mogłoby się wydawać, że trudno o podobne przykłady łgarstwa i
manipulacji. Niestety, zdarza się to często.
Czasopismo Bez dogmatu - Internet, podpis przemilczmy
Święta Inkwizycja Według prawa kontynentalnego i rzymskiego czarownictwo było zbrodnią
wyjątkową, crimen excepta, w wypadku której bardzo trudno
przedstawić dowody w drodze zwykłej, prawnej procedury. Dlatego najlepszym sposobem udowodnienia przestępstwa miało być
przyznanie się winnego.
Sam Bóg przypuszczalnie
nie miał w tej sprawie nic do powiedzenia; być może umarł w roku 1486,
gdy dwaj bogobojni dominikanie - Jakub Sprenger i
Heinrich Kramer - opublikowali "Młot na czarownice". Możliwe zresztą, że umarł 253 lata wcześniej, w roku
1233, gdy święta Inkwizycja powołana została do życia lub w roku 1320, kiedy
papież Jan XXII polecił Inkwizycji uśmiercenie wszystkich,
którzy oddali się diabłu. A może jeszcze
wcześniej, w roku 382, gdy chrześcijański Kościół
uznał, że zabity powinien być każdy, kto dopuszcza się herezji.
Ludzie podejrzani o czarownictwo powinni być
torturowani tak długo, aż wyznają swe postępki i przyznają się do winy.
Powinni być zabici dla dobra świata, aby powstrzymać diabelskie działania w królestwie Bożym i
dla własnego dobra, aby przez
swą śmierć w pokucie uchronić się przed straszniejszymi następstwami po
śmierci.
Przez pierwsze 253 lata istnienia Inkwizycji czarownice palono w sposób nieskodyfikowany, panował w
tej dziedzinie ogólny bałagan i chaos. Dopiero gdy
Sprenger przekonał papieża Innocentego VIII o
potrzebie uregulowania tych spraw i kiedy wspólnie z Kramerem wydali swe wielkie dzieło, kościół mógł
przystąpić do polowania metodycznie i w sposób uporządkowany. Od tego czasu
w całej Europie stosowano identyczną procedurę,
podobne narzędzia tortur i niemal identyczną listę pytań, które należało zadać
czarownicy. W sprawie polowania na czarownice, dwa
zwaśnione odłamy Kościoła - protestantyzm i katolicyzm potrafiły się doskonale
porozumieć, nawet w czasach wojny
trzydziestoletniej.
Artykuł składający się z historycznych widzimisie, pełen uszczypliwości,
manipulacji i czystych kłamstw. Niestety, taka literatura nie jest
odosobnionym przykładem. Poniżej dwa teksty encyklopedyczne. Pierwszy z
Wielkiej Encyklopedii Powszechnej wydanej w 1967 roku (data mówi sama za
siebie). Drugi jednak wydany już w wolnej Polsce niczym nie odbiega od
pierwszego, a nawet idzie dalej (np. pierwsze zdanie). Zaczerpnięty z
encyklopedii FOGRY 1998.
.
Encyklopedia r. 1967
Inkwizycja, (...) instytucja
kościoła katolickiego do wykrywania i karania ruchów heretyckich i
antykościelnych. Początki inkwizycji sięgają
panowania Teodozjusza I Wielkiego i Justyniana I; już wtedy istnieli przy kościele specjalni urzędnicy tzw. inquistores. (...)
Wzrost opozycji kościelnej i religijnej w XII-XIII
w. (katarowie, albigensi) spowodował wzmożenie represji ze strony kościoła
(...) Za pontyfikatu Innocentego IV wprowadzono
oficjalnie użycie tortur do wymuszania zeznań. Do
wytoczenia procesu wystarczało podejrzenie lub denuncjacja
szpiegów, utrzymywanych przez inkwizycję.
Nazwiska oskarżycieli czy świadków (mógł nim być
każdy: krewny, dziecko, nawet zbrodniarz) utrzymywane były w tajemnicy. (...) Oskarżony w praktyce
był pozbawiony obrońcy, którego automatycznie oskarżano o sprzyjanie herezji. (...) Najczęściej jednak karano, w zależności od rodzaju
zarzucanego czynu chłostą publiczną, ciężkim więzieniem
(często dożywotnim) lub śmiercią.(...) Nieco łagodniejsza była
inkwizycja we Włoszech, szczególnie w prowincjach i miastach mających własny
samorząd (...) Inkwizycja działała tu pod nadzorem władz
świeckich, które przeciwstawiały się okrucieństwu. Również w Niemczech
działalność inkwizycji była ograniczona przez niektórych
cesarzy.(...)W Anglii (...) tortury były w ogóle
zakazane.(...)Specyficzny charakter miała inkwizycja hiszpańska. Stosowano tam masowe represje wobec nawróconych mahometan
i żydów oskarżanych o tajemne wyznawanie dawnych religii. (...)W wielu jednak
krajach działalność inkwizycji zmalała pod wpływem
reformacji. (...) Przedmiotem ataków
inkwizycji stali się przede wszystkim postępowi uczeni tego okresu. (...)W
większości krajów europejskich inkwizycja została zniesiona do końca do XVIII
w. Jedynie w najbardziej reakcyjnych krajach
przetrwała do połowy XIX w. (...) Na miejscu dawnej
inkwizycji istnieje obecnie przy kurii rzymskiej Najwyższa Kongregacji
Świętego Oficjum.
Nie ma odniesienia do ówczesnego krwawego sądownictwa. Ani słowa o
humanitarnych odkryciach i postępowych zasadach wprowadzonych właśnie przez
Inkwizycję. Nie ma w ogóle rozgraniczenia między inkwizycją kościelną i
świecką. Ani słowa również o ułaskawianiu, wstawiennictwie papieży (np. o tym
że papież przyjmował Żydów w Watykanie w czasie, gdy w Hiszpanii władza
świecka ich torturowała. Papież dał im schronienie i zabronił represji).
Absurdalne są poglądy o łagodności inkwizycji protestanckiej (sądy Kalwina bez
procesu itp.). Kłamstwa dotyczą formy procesu, odmowy obrońcy, oskarżeń za
świadczenie itp. (Aby zmniejszyć ilość oskarżeń w pewnym czasie wprowadzono
zarzut herezji za oskarżenie!!!) Na koniec informacja całkowicie bez
kontekstu, sugerująca przejęcie zbrodniczych praktyk przez Watykan.
Encyklopedia Fogry 1998
Inkwizycja, (...), instytucja policyjno-sądowa Kościoła
katolickiego, sięgająca swymi początkami IV
w. Rzeczywista jednak działalność inkwizycji rozpoczęła się w 1184, gdy
papież Lucjusz III rozkazał wszystkim biskupom
zwalczanie herezji, (...) Teoretyczne podstawy dla
działania inkwizycji wypracował św. Tomasz z Akwinu w Summa Theologica
(II. II, 11, 3). Twierdził on w niej, że heretyków nie należy tolerować, lecz
trzeba karać śmiercią. Zadaniem inkwizycji była
walka z wszelkimi ruchami heretyckimi, czarownicami i
czarami, wszelkimi głosicielami teorii niezgodnych
z dogmatami i oficjalną doktryną kościoła. Ofiarami inkwizycji stawali się uczeni, teologowie, ludzie niewygodni dla władz Kościoła
lub lokalnych społeczności katolickich Najczęstszymi sposobami działania inkwizycji były: szpiegostwo, donosicielstwo, przesłuchania, tortury, palenie dzieł, palenie heretyków na stosach.
Wśród inkwizytorów największą sławę (w spisie
dokumentów kościelnych wyróżniony jako "gorliwy obrońca prawowierności")
zdobył dominikanin niemiecki Sprenger, autor książki Malleus maleficarum (Młot
na czarownice). Książka Sprengera pozostaje w bezpośrednim
związku z bullą Innocentego VIII, wg której każda czarownica pozostaje
w stosunku płciowym z diabłem. Książka opisuje
przesłuchanie i spalenie na stosach dziewięćdziesięciu czarownic. Ile rzeczywiście kobiet spłonęło na stosach
inkwizycyjnych pod zarzutem czarów do dziś nie
ustalono.(...)
Ten również tendencyjnie napisany artykuł jest prawie dokładną kalką
poprzedniej encyklopedii. Wyrzucono z niej kilka informacji dających jednak
pewne pozytywne światło (np. to, że w krajach słowiańskich inkwizycja prawie
nie działała - ciekawe dlaczego). Na to miejsce wprowadza się tematy (Młot na
czarownice, stosunki płciowe z diabłem itp.), które tak przestawione są w 100% manipulacją.
Wykorzystane materiały
** artykuł o Inkwizycji
** Grzegorz Świderski Inkwizycja
(informacje)
** Rafał A. Ziemkiewicz "Stosy kłamstw
o Inkwizycji" (artykuł)
** Vittorio Messori "Czarne Karty Kościoła"
** Encyklopedia Białych Plam
** prof. Adriano Prosperi "Tribunali della coscienza"