Przemoc, agresja
Czym jest agresja?Agresja jest nieprawidłowo i nieekonomicznie wykorzystaną energią, jest instynktem, jest reakcją na frustrację, czyli zablokowanie realizacji potrzeb. Jest wreszcie emocjonalną ekspresją złości, przeciw komuś lub czemuś, połączoną z krzywdą towarzyszącą osiągnięciu celu lek. med. dr Krystyna Kożuszko
Źródła przemocy
- Początki agresywności W okresie ciąży niepokój w rodzinie, choroby i stresy matki mają ogromny wpływ na równowagę emocjonalną i kształtowanie pierwotnych reakcji rozwijającego się człowieka. Pierwsze trzy lata dziecka, to olbrzymi rozwój sensomotoryczny mózgu, który decyduje o najważniejszych funkcjach: o mówieniu, pisaniu, liczeniu, zdolności do kochania, szacunku dla świata, a także agresji. lek. med. dr Krystyna Kożuszko
- Agresja w TV nie jest katharis Ekscytujące elementy programów (czego szczególnym przypadkiem są sceny grozy i okrucieństwa) prowadzą - przynajmniej u pewnej grupy dzieci - do zachowań, które inaczej by się nie pojawiły, bądź wystąpiły w słabszej formie. To stwierdzenie zaprzecza głoszonym poglądom o "kathartycznym" efekcie scen grozy i okrucieństwa, tzn. jakoby dostarczały one przeżyć zastępczych i w ten sposób wyładowywały nagromadzane elementy agresji.
- Sceny agresji a zachowanie Badania prowadzone w ramach szkoły Bandury i Berkowitza, jak i syntetyczne podsumowanie dotychczasowych studiów nad wpływem telewizji w ramach specjalnego trzyletniego programu badawczego rządu amerykańskiego, wykazują, że przynajmniej w pewnych okolicznościach oglądanie w telewizji scen ukazujących przemoc wzmacnia szanse agresywności dzieci i młodzieży.
- Frustracja a agresja Bandura wskazywał na uwarunkowania psychiczne (stany frustracji), które wzmacniają szansę uczenia się naśladowania telewizyjnej agresji.
- Badania nad scenami agresji Doradczy Komitet Naukowy nad Telewizją i Zachowaniem Społecznym stwierdził [Television and Growing Up, 1972], iż: istnieje zbieżność sporej ilości eksperymentalnych dowodów, co do trwałego uwarunkowania agresji wśród dzieci przez oglądanie scen przemocy na ekranie
- Badacze o zachowaniach agresywnych W 1986 roku międzynarodowy zespół badaczy, z USA, Finlandii, Australii, Izraela i Polski, ustalił, że przynajmniej wczesne oglądanie telewizji jest skorelowane z późniejszą agresją.
- Agresja w żłobku ? Naukowcy USA na podstawie 10-letnich badań na zlecenie rządu ustalili że prawdopodobieństwo rozwoju agresji jest większe jeśli dzieci spędzają więcej czasu w żłobku. badania przeprowadzono na 1300 dzieciach w 10 miastach Dotyczy to wszystkich środowisk, zamożnych i niezamożnych, pełnych i niepełnych. Badania oczywiście nie spodobały się organizacjom feministycznym.
- Od pustki do agresji Agresywna kultura młodzieżowa, łomot i wrzask dyskotek, czy spotkań młodzieżowych, negatywny model wychowawczy, gdzie agresor staje się zwycięzcą sprawia, iż negacja jest platformą łączenia się dużej w grupy, gdzie nagradza się za inicjację zachowań agresywnych. lek. med. dr Krystyna Kożuszko
- Wzrost przestępczości - słabe kary Od 1989 notuje się ciągły wzrost przestępczości. Bardzo szybko rośnie liczba zaginięć których znaczna część to zabójstwa. Kary są surowe ale praktyka jest wyjątkowo liberalna. 87% kar sądy orzekają w zawieszeniu opierając się na wykładni opracowanej przez liberałów. Utrzymanie więźnia kosztuje 1650 zł miesięcznie.
- Przeciwdziałanie w domu Uznanie ważności potrzeb dziecka, poczucia jego wartości, bezpieczeństwa, a przede wszystkim, obecna w rodzinie, radość życia, tzn. atmosfera zadowolenia i wesołości. O ile to możliwe, należy tworzyć rodzinne i sąsiedzkie kręgi, gdzie młodzież oddaje szacunek starszym i czerpie z ich doświadczeń. Ważne są rodzinne wspomnienia, historie, związek z tymi co odeszli. Nie pozwólmy więc dyskredytować tradycyjnych norm jako nienaukowych i przestarzałych. lek. med. dr Krystyna Kożuszko
Przemoc w świecie
Straty wojenne
W czasie II wojny światowej zginęło 6.024.000 Polaków, zniszczonych zostało 10.200 przedsiębiorstw, 600 szkół, 2677 szpitali tzn. 22% ludności, 30% mieszkań, 38% majątku narodowego, 65% wyposażenia produkcji.
Ilość wojen
od 1948 do 1985 odbyło się na świecie 130 konfliktów zbrojnych w których zginęło 16 milionów ludzi.
Pochodzenie przemocy
Wg badań obyczaje brutalne w USA wywodzą się przede wszystkim z gier komputerowych
Pornografia a przemoc
W 1995 r. przeprowadzono eksperyment w którym pokazywano trzem grupom mężczyzn trzy grupy reklam tych samych produktów. W pierwsze był to sam tekst, w drugim kobiety-feministki - w trzecim "seks-bomby". Po projekcji odpowiadali na test dot. przemocy w seksie. W trzeciej grupie tolerancja dla przemocy była największa.
Wydatki na zbrojenia
W 1999 r. świat wydał na oficjalne zbrojenia 809 mld USD. Za tą kwotę można by wyżywić całą ludzkość przez 300 lat.
Niewolnictwo
Na 20 milionów ocenia się liczbę Afrykanów których przewieziono do Ameryki w trakcie trzech wieków niewolnictwa. Ilość zabitych podczas polowań i transportów jest prawdopodobnie 4-5 razy większa. Czy można się dziwić że Amerykanie mają spaczone pojęcie wolności ?
Zaciemnianie historii
Okazuje się, że wg Ukraińców Polacy bestialsko mordowali niewinnych chłopców z UPA. Wg. Niemców Polacy przesiedlili 2 mln Niemców. Wg Żydów 6 mln zginęło przez świadome współdziałanie z okupantem. Może usłyszymy, że Polska wywołała II wojnę światową, przyczyniła się do półwiecznego opóźnienia integracji europejskiej a na koniec znęcała się nad bogu-ducha-winnymi pracownikami NKWD w Katyniu
Zniszczyć inteligencję
Hitler nie planował w pierwszym rzędzie zagłady Żydów. Dał temu wyraz na pierwszym swoim publicznym wystąpieniu. Nie było mowy o zagładzie Żydów. Stwierdził natomiast, że przeszkodą są Polacy. Nie mogą oni mieć dwóch panów. Muszą za pana mieć Niemca. Dlatego należy dokonać całkowitej eksterminacji inteligencji i katolickiej prawicy.
Prześladowania chrześcijan w Azji
Azja jest kontynentem na którym ilość przeladowań chrześcijan ze względu na wiarę jest największa. Niektóre przykłady: (za: Thomas Grimaux "Antychrześcijańskie prześladowania w Świecie, Raport 2005" - wyd. Francja)
- Arabia Saudyjska: skazanie chrześcijanina indyjskiego pochodzenia na 10 miesięcy więzienia i 300 uderzeń biczem za przekonania, liczne aresztowania za posiadanie Biblii, brutalne przerawanie modlitw i nabożeństw, wypuszczanie z więzień za podpisanie zobowiązania do "nieorganizowania zebrań religijnych w domach"
- Afganistan: Pomimo teoretycznej wolności religijnej karane są działanie sprzeczne z obowiązującą religią islamską. za przejście na chrześcijaństwo wyrokowana jest kara śmierci. Tylko w czerwcu i lipcu 2005 uśmiercono 5 Afgańczyków.
- Indie: W stanach gdzie jest duży wpływ maoistów nie wolno głosić Ewangelii, chrześcijanie zmuszani są do zmiany miejsca zamieszkania i obciążeni specjalnym podatkiem. Nie mają też możliwości awansu społecznego. Śmierć ponoszą zarówno kapłani podczas nabożeństw jak np. 9-letnia dziewczynka mieszkanka katolickigo sierocińca. Plądrowane są klasztory - jk. np. żeński w stanie Maharastra. Pielgrzymi doświadczają pobić i maltretowań. Planuj się wprowadzenie kontroli podarków z zagranicy (wobec katolickich akcji humanitarnych)
- Notorycznie więzieni są chrześcijanie, księża i biskupi za sam fakt wyznawania i praktyki wiary. Wielu z nich zginęło w więzieniach.
- Izrael: Zawarcie mieszanego związku małżeńskiego jest praktycznie niemożliwe.
- Turcja: Chrześcijanie również są prześladowani. Mieszane małżeństwa notorycznie spotykają ogromne trudności. W czerwcu 2005 zabito Turka który przeszedł na chrześcijaństwo i rozdawał we wiosce Nowy Testament. podręczniki szkolen pełne są obraźliwych tekstów do innych religii. Wciąż nieuregulowana jest sprawa holocaustu Ormian
Agresja u dzieci i młodzieży
oprac. mgr. Ewa Kosińska (psycholog)
Główne przyczyny w wieku dorastania
- Brak umiejętności komunikowania się - (młodzież nie umie rozmawiać, brak tematów do rozmów, nieumiejętność komunikowania potrzeb, uczuć)
- Trudności w radzeniu sobie w sposób dojrzały i racjonalny - (reakcje następują od razu po wystąpieniu trudności, przekleństwa, użycie siły...)
- Niechęć do podporządkowania się dorosłym (rozwojowa) - (częste form niekontrolowanej złości. Reakcja dorosłych może tą złość podsycić)
- Samostymulacja do agresji - (agresja dostarcza bodźców, zabija nudę, powoduje że "coś się dzieje")
- Potrzeba satysfakcji za krzywdę - (pragnienie natychmiastowej interwencji jako ukaranie krzywdy, samosądy, agresja, pobicie)
- Rozbieżność między realnym obrazem siebie a marzeniami o sobie - (często pogłębianie następuje przez nieustanne uwagi w szkole, brak przeżycia sukcesu)
Formy agresji adaptacyjno-obronnej
- redukcja lęku, pewność siebie - szpanowanie dla zapewnienia pustki emocjonalnej
- krzyk o pomoc - wymuszenie zainteresowania się, opieki
- walka o zaspokojenie potrzeb - walka o dobra materialne, dominację, akceptację, przy braku umiejętności wyboru prawidłowych postaw
- zapewnienie sobie bezpieczeństwa - "możecie mnie nie kochać, ale musicie się mnie bać"
- odgrywanie roli kozła ofiarnego w rodzinie - skierowanie agresji ojca z matki na siebie, ratowanie matki.