Człowiek jest nie tylko istotą, która myśli, tworzy świat symboli,
modli się. Jest także istotą która potrzebuje zabawy. Chociaż potrzeba zabawy
charakteryzuje wszystkie etapy ludzkiego życia, to jednak młodość jest okresem,
w którym zabawa odgrywa szczególną rolę. Jakie rodzaje i style zabawy zauważamy
w naszym otoczeniu? Oto kilka przykładów. Małe miasto, położone kilkanaście
kilometrów od Łodzi. Funkcjonuje tam kilka dyskotek. Niektórzy właściciele tych
przybytków rozrywki posiadają nawet autobusy, które w odpowiedniej porze
wyjeżdżają w kierunku okolicznych wsi aby podwozić spragnioną rozrywki młodzież.
W innym przypadku: wieś na krańcu archidiecezji. Tutaj centralnym miejscem także
jest dyskoteka, regularnie nawiedzana przez miejscową młodzież. Łódź oraz inne
miasta również posiadają wiele lokali służących rozrywce i odwiedzanych przez
młodzież. Co łączy te "światy" rozrywki? Nie tylko tępe uderzenia i hałas
instrumentów, wybijający ze snu zmęczonych ludzi, ale także watahy młodych
chłopców i dziewczyn, którzy nad ranem wędrują do swoich domów. Są oni często
utrapieniem dla pragnących odpoczynku i spokoju ludzi i zagrożeniem dla
przypadkowych przechodniów. Alkohol, coraz bardziej dostępne narkotyki,
ekscytacja powodowana hałaśliwą, drażniącą system nerwowy młodych ludzi muzyką,
przemieniają spokojną młodzież w niebezpieczne agresywne grupy, zdolne nieraz do
nieobliczalnych czynów i reakcji. W najlepszym wypadku młodzi położą się nad
ranem do snu, ale mylą się ich duszpasterze, jeśli sądzą, że spotkają ich w
swoich kościołach. Nieraz dochodzi do przestępstw, których ofiarą pada także
sama młodzież. Na przykład, w czasie zabawy w pewnej wiejskiej dyskotece zostaje
zabity przez ochroniarza młody chłopak. Później w miejscowej prasie jest
przedstawiany jako notoryczny chuligan. Rodzice z niepokojem i lękiem patrzą na
rozrywki swoich pociech, niestety ich ostrzeżenia nie są traktowane serio.
Opisywany tutaj świat rozrywki naszej młodzieży, niepokojąco zbliża się do przedstawionego już dawno w znanym filmie "Gorączka sobotniej nocy" świata młodzieży Zachodu. Ten świat nowych standardów i wzorców przynoszonych przez współczesną cywilizację konsumpcyjną za pomocą przekazów medialnych, składa się z wyobrażeń o bezsensowności powszednich dni zwykłej szarej pracy, ocenianych jako bezwartościowe, bez znaczenia, oraz o niezwykłym charakterze sobotniego dyskotekowego święta, które staje się jakby rodzajem religii. Czy jednak można wyciągnąć jakieś wnioski z dyskotekowego szaleństwa? Czy poza tym dyskotekowym oszołomieniem , poza tą "gorączką sobotniej nocy" przeżywaną przez młodzież nie kryje się potrzeba odmiany, radosnego świętowania, potrzeba poszukiwania i zanurzenia się w jakimś innym, nierealnym świecie? Czas wolny umożliwia przejście od poziomu społecznego i kulturowego do poziomu religijnego, gdyż jest on antycypacją szczęścia, które płynie z wysoka, wolności twórczej oraz radosnej komunii z ludźmi i z Bogiem. W zachowaniach i tęsknotach młodzieży można, przede wszystkim, dostrzec potrzebę bycia razem i dzielenia się z innymi swoimi doświadczeniami i emocjami. Pragnienie przynależności do grupy przyjaciół oraz doświadczania wspólnoty są charakterystycznym wyróżnikiem wieku młodzieńczego. Ten cel jest realizowany przez młodzież nie tylko w grupach i ruchach zorganizowanych, lecz także w nieformalnych stowarzyszeniach spontanicznie tworzonych przez młodzież dla wspólnego spędzania wolnego czasu. Przestrzeń czasu wolnego może więc mieć duże znaczenie jako nowe miejsce ewangelizacji świata młodych zwłaszcza jeśli młodzież zyska doświadczonych przewodników świadomych jej potrzeb, pragnień i poszukiwań. Przebywanie z przyjaciółmi oraz wspólne podróżowanie dla poznawania nowych, ważnych miejsc to niektóre z form spędzania wolnego czasu przez młodzież. Także spotkania o charakterze masowym przyciągają młodych swoją specyficzną atmosferą, wysokim napięciem uczuciowym i wspólnotowym. Przeżycia tam doznane pozwalają młodym przezwyciężać uczucie niepewności i lęku oraz umożliwiają doświadczenie wspólnoty z innymi. Ale przynoszą też ryzyko anonimowości, uniformizmu, utraty własnej tożsamości przez przyjęcie tożsamości grupowej jako sposobu bycia, odczuwania i postępowania.
Koncentrując uwagę na niektórych typowych miejscach i momentach spotkań młodzieży warto wyróżnić te ich formy, które z racji swojego znaczenia i atrakcyjności dla młodych oferują większe możliwości ewangelizacji na poziomie wychowania i duszpasterstwa. Oto niektóre sytuacje i okoliczności w życiu dzisiejszej młodzieży, które mogą stanowić okazje dla ewangelizacji:
Wymienione wyżej formy spotkań młodzieży są ambiwalentne, gdyż mogą
prowadzić w różnych kierunkach. Jeśli jednak zostaną poprowadzone ku ewangelii,
wtedy przyczyniają się do budowania najbardziej autentycznego życia młodzieży i
umożliwiają młodym odkrycie wewnętrznej potrzeby sensu życia oraz wzbogacenie
perspektywy doświadczeń życiowych poprzez światło wiary. Niosą ze sobą możliwość
zjednoczenia młodych, którzy w przeciwnym razie nie zdołali by nawiązać kontaktu
ze światem wiary i dobra. Pomoc młodym ludziom w poszukiwaniu tego co
najbardziej ważne i istotne w ich życiu jest wielkim współczesnym zadaniem dla
tych, którzy jej w tej wędrówce poprzez życie towarzyszą.
Ks. W. Kulbat