1.2. Źródła doktryny Ś.J.


Ostatnia modyfikacja tematu:
Dział "Eschatologia ŚJ"
Dział "Sekty"
Dział "Wiara"
Encyklopedia OKIEM - strona główna


Podstawowym źródłem doktryny ŚJ jest, jak sami twierdzą PŚ. Odrzucając sześć Ksiąg ST (księgi: Mądrości, Mądrości Syracha, Tobiasza, Judyty, Pierwszą i Drugą Księgę Machabejską i Księgę Barucha) twierdzą, że Biblia składa się z 66 ksiąg, które zostały napisane przez około 40 mężów . Autorem Biblii jest sam Bóg, który posłużył się tymi mężami tak jak przedsiębiorca posługuje się sekretarką . W ten sposób Bóg posłużył się Mojżeszem, któremu ŚJ przypisują napisanie pierwszych pięciu ksiąg ST oraz Księgi Hioba i jednego lub dwóch psalmów (pogląd dzisiaj zapomniany przynajmniej w odniesieniu do Księgi Hioba). W opinii ŚJ chociaż Biblia nie jest rozprawą naukową, to jednak, gdy porusza kwestie naukowe można w pełni na niej polegać, gdyż autorzy biblijni ze zdumiewającą dokładnością opisują fakty historyczne i zjawiska przyrodnicze, co potwierdzają współczesne badania archeologiczne i przyrodnicze, i co według nich jest dowodem na Boskie pochodzenie Biblii . Tak więc według opinii ŚJ już Biblia mówi, że ziemia jest okrągła i że jest zawieszona nad nicością. Głoszą z niewzruszoną pewnością pogląd, że potop był katastrofą o charakterze ogólnoświatowym, i że w Biblii znajdujemy naukowe wytłumaczenie zagadki powstania życia na ziemi . Ustosunkowanie się do tych rewelacyjnych "odkryć" naukowych wykracza poza temat niniejszego opracowania. Pragniemy tylko przypomnieć, że podobnych odkryć dokonywali oni już wcześniej. Według Russela Hiob miał wizję ruchu kolejowego i w rozdziałach 40 i 41 opisał maszyny parowe, stacje i sieć kolejową . Podobne zainteresowania kolejnictwem, zdaniem założyciela Towarzystwa Strażnica, przejawiał prorok Nahum . Oprócz całkowitej zgodności PŚ z nauką o prawdziwości Biblii i jej Boskim pochodzeniu ma świadczyć wypełnianie się w przepowiedzianym czasie proroctw w niej zawartych . Niektóre proroctwa zawarte w Pismach Hebrajskich spełniły się w Pismach Greckich, a inne spełniają się obecnie. Jeśli jednak o prawdomówności Pisma Świętego mają świadczyć spełnione proroctwa, to powstaje pytanie o czyjej nieprawdomówności świadczą niespełnione proroctwa?

Od 1961 roku ŚJ posiadają swój własny przekład PŚ, tzw. Biblię Nowego Świata. O przekładzie tym H. H. Rowley powiedział, że jest najlepszym przykładem jak nie należy dokonywać tłumaczenia PŚ. Stanowisko tego autora wydaje się być uzasadnione, gdyż Biblia wydana przez ŚJ zawiera następujące wady: posiada wstawki, bezprawnie włączone w tekst w celu potwierdzenia własnej doktryny, a także nieuzasadnione parafrazy, błędny przekład niektórych słów greckich, arbitralne stosowanie wielkich i małych liter . Ponadto podaje nieprawdziwe informacje zawarte w dodatku .

ŚJ twierdzą, że są w Biblii teksty, które trudno zrozumieć osobom nieprzygotowanym. Dlatego aby zrozumieć przesłanie biblijne osoby te powinny skorzystać z pomocy ludzi doświadczonych w badaniu PŚ. Oczywiście ludźmi tymi są ŚJ, którzy począwszy od Russela wytrwale badają Biblię i demaskują fałszywe nauki rozpowszechniane przez "system kościelny". Sam Russel nie odbył żadnych studiów teologicznych ani biblijnych. Nie znał także ani języka greckiego, ani hebrajskiego, a mimo to napisał szereg artykułów i książek na tematy biblijne . Czytając te książki możemy zaobserwować jak niebagatelną rolę w dziele głoszenia prawd biblijnych przypisywał sobie założyciel Towarzystwa Strażnica, który według współczesnych ŚJ bardzo skromnie oceniał swoje zasługi i nie uważał siebie za człowieka nieomylnego. Otóż w VII Tomie Wykładów PŚ poświęconym analizie Apokalipsy św. Jana i Księgi Ezechiela, Russel wyjaśnia, że aniołem Kościoła w Laodycei jest nie kto inny jak on sam (Ap 3, 14), a siódmym aniołem jest siódmy Tom jego Wykładów (Ap 16, 17).

ŚJ twierdzą, że nie uważali się nigdy za nieomylnych. Rzeczywiście, niektóre wypowiedzi samego Russela zdają się potwierdzać to stanowisko, jednak w innych wypowiedziach Russel zdaje się zaprzeczać powyższemu twierdzeniu. Otóż z VII Tomu Wykładów możemy się dowiedzieć, że Russel otrzymał jasne, piękne i zupełne zrozumienie "Boskiego Planu" oraz że to sam Bóg bierze odpowiedzialność za kompletną serię Wykładów . Założyciel "Towarzystwa Strażnica" w swej pokorze stwierdził, że nigdy sam nie mógłby napisać tych książek a cała jego mądrość pochodzi od Boga przez oświecenie Ducha Świętego .

Niestety Biblia w ŚJ nie ma zbyt gorliwych obrońców. Czytając ich publikacje nie można oprzeć się wrażeniu, że cytaty biblijne służą im jedynie do uzasadnienia przyjętych wcześniej tez. Nie wydają w zasadzie komentarzy biblijnych, które ukazywałyby problemy związane z Biblią w całej ich rozciągłości. Owszem, istnieją publikacje ŚJ, które poruszają problemy związane z Biblią, ale są to jednolicie brzmiące wypowiedzi "Ciała Kierowniczego", które przeciętny Świadek bezkrytycznie przyjmuje za swoje. W swoich komentarzach do PŚ ŚJ posługują się czasem wynikami badań archeologicznych, ale czynią to tylko wtedy, gdy wyniki te są zgodne z ich teoriami. Nie uwzględniają także rodzajów literackich i całkowicie dobrowolnie stosują interpretacje tekstu dosłowną lub symboliczną .

Mając za podstawę swojej doktryny PŚ, ŚJ zdecydowanie odrzucają Tradycję. Twierdzą, że już pod koniec pierwszego wieku w gminach chrześcijańskich zaczęli się pojawiać fałszywi prorocy, a odstępcze poglądy zaczęły się szerzyć jak gangrena . Apostołowie powstrzymywali tę falę odstępstwa, ale po śmierci św. Jana Apostoła, około roku 100, odstępstwo wtargnęło do Kościoła już bez przeszkód , a "ciało prawdy zostało prawie przykryte przez osiemnaście wieków" . Istotnym etapem odstępstwa od nauki Apostołów według ŚJ, było przyjęcie przez odstępczych chrześcijan filozofii greckiej, co doprowadziło do zniekształcenia jednych i porzucenia innych nauk biblijnych. Tak więc prawda biblijna w zasadzie przestała istnieć i czekała na odkrycie do drugiej połowy XIX w. Nim jednak pojawił się Russel, by przekazać "czystą" naukę Chrystusa i Apostołów, pojawiali się ludzie, którzy stopniowo odkrywali prawdy Biblijne. Byli to zapowiedziani w Apokalipsie aniołowie poszczególnych Kościołów. Sam Russel, jak już wcześniej pisaliśmy, twierdził, że jest aniołem Kościoła w Laodycei. W VII Tomie swoich Wykładów zamieścił podobizny pozostałych posłańców do Kościołów, a są nimi: św. Paweł, św. Jan Apostoł, Ariusz, Waldo, Wyclif i Luter. Pomimo tak zdecydowanego odrzucania Tradycji przez ŚJ, w ich publikacjach bardzo często pojawiają się cytaty z dzieł Ojców Kościoła. Są to oczywiście tylko te wypowiedzi, które uzasadniają stanowisko ŚJ w danej sprawie. Niestety, także w tej kwestii ŚJ nie troszczą się zbytnio o rzetelność podawanych informacji. Przykładowo w książce "Prawda Was Wyswobodzi" piszą, że niespełna 100 lat po śmierci św. Jana Apostoła Tertulian wprowadził naukę o Trójcy , natomiast w broszurce "Czy wierzyć w Trójcę ?", Tertulian jest wymieniony jako ten, który nauczał o wyższości Boga nad całym stworzeniem, w tym również nad Jezusem .

Mając na uwadze ukazane powyżej stanowisko ŚJ odnośnie do Tradycji niezrozumiałe są niektóre ich wypowiedzi na temat Ojców Kościoła, w których uznają ich autorytet. Pozwolimy sobie zacytować obszerny fragment wypowiedzi samego Russela, który pisał: "W drugim stuleciu nie ma większych nazwisk, jak Polikarp, Ignacy, Justyn - Męczennik, Melito, Apoloniusz, spokojni biskupi, lub męczennicy, którzy przemawiali do zgromadzeń w wieczernikach…. Czytamy o męczennikach, z których niektórzy pisali cenne rozprawy i apologie…[…] Pierwotna literatura chrześcijańska składała się z pisanych obron i usprawiedliwień cechy dogmatycznej…" . Podobnie o Ojcach Apostolskich wyraża się "Strażnica". Autor artykułu pisząc o nich przyznaje, że niektórzy z nich żyli współcześnie z Apostołami i w związku z tym powinni dobrze znać ich nauki, a na poparcie tego twierdzenia cytuje Encyklopedię Britanica, która podaje, że dzieła Ojców Apostolskich pod względem historycznym przewyższają swą wartością pozostałe dzieła chrześcijańskie z wyjątkiem Nowego Testamentu. Pozostaje także zagadką na podstawie jakich źródeł odrzucający Tradycję Russel pisze o męczeńskiej śmierci Apostołów, m. in. o tym, że św. Piotr został ukrzyżowany głową w dół, a św. Andrzej został ukrzyżowany na krzyżu w kształcie X . W przytoczonych wyżej wypowiedziach widać bardzo dużą niekonsekwencję ŚJ. Nie zmienia to jednak faktu, że oficjalnie odrzucają oni wartość Tradycji.


Encyklopedia Zjawisk XXIw "OKIEM"
Š Jacek Pieszko 2003