W powstawaniu nowych grup religijnych znacz±c± rolê odgrywali ich za³o¿yciele, którzy swoj± charyzmatyczn± osobowo¶ci± wywierali znaczny wp³yw na ludzi gromadz±cych siê wokó³ nich i w sposób zasadniczy kszta³towali to¿samo¶æ doktrynaln± danej grupy . Podobnie by³o w przypadku ¦J, przynajmniej w pocz±tkowym okresie ich dzia³alno¶ci.
Za³o¿ycielem ¦J by³ Charles Taze Russel (1852 - 1916). Wychowa³ siê w rodzinie prezbiteriañskiej, ale ju¿ w wieku 14 lat zmieni³ wyznanie i zosta³ kongregacjonist± . Nie mog±c w dalszym ci±gu znale¼æ wewnêtrznego spokoju "przyjrza³ siê bli¿ej g³ównym religiom wschodu, ale i one go nie zadowoli³y" . Prze³omowym wydarzeniem w religijnych poszukiwaniach Russela by³o spotkanie z kaznodziej± adwentystów Jonasem Wendellem, który interpretuj±c "znaki czasu" i pos³uguj±c siê zawartymi w Biblii liczbami twierdzi³,¿e Chrystus ponownie przyjdzie na ziemiê w 1873 b±d¼ 1874 roku . Niespe³nienie siê tego proroctwa sprawi³o, ¿e Russel od³±czy³ siê od Wendella i postanowi³ samodzielnie badaæ proroctwa biblijne. Jednak w roku 1876 spotka³ na swojej ¿yciowej drodze kolejnego adwentystê, Nelsona Barboura, który zdo³a³ go przekonaæ o tym, ¿e Chrystus rzeczywi¶cie powróci³ na ziemiê w roku 1874, ale jako niewidzialna duchowa osoba .
Adwenty¶ci wywarli bardzo du¿y wp³yw na pogl±dy Russela. To od nich przej±³ on apokaliptyczn± interpretacjê dziejów, wed³ug której ¿yjemy w czasach ostatecznych. Russel podobnie jak adwenty¶ci poszukiwa³ w Pi¶mie ¦wiêtym, przede wszystkim w Apokalipsie, okre¶lenia dok³adnego roku powrotu Chrystusa i koñca ¶wiata. Przyj±³ równie¿ adwentystyczn± koncepcjê niewidzialnego powrotu Chrystusa w 1874 roku . Po rozstaniu z adwentystami Russel rozpocz±³ w roku 1879 wydawanie w³asnego miesiêcznika pt.: "Stra¿nica Syjoñska i Zwiastun Obecno¶ci Chrystusa", a w roku 1881 za³o¿y³ w Pittsburgu organizacjê Stra¿nica Syjoñska Towarzystwo Traktatowe . Pod koniec ¿ycia Russel zintensyfikowa³ swoj± dzia³alno¶æ, co zaowocowa³o za³o¿eniem w Londynie w roku 1913 Miêdzynarodowego Stowarzyszenia Badaczy Pisma ¦wiêtego. Ca³o¶æ swojej nauki Russel zawar³ w VI Tomach Wyk³adów Pisma ¦wiêtego. Tom VII tych Wyk³adów zosta³ zredagowany przez jego wspó³pracowników na podstawie notatek pozostawionych przez Russela i sta³ siê przyczyn± ostrych taræ w szeregach kierownictwa ¦J.
Po ¶mierci za³o¿yciela prezydentem Towarzystwa Stra¿nica zosta³ Joseph Franklin Rutherford (1864 - 1942). Podczas jego kadencji dosz³o w szeregach ¦J do licznych roz³amów. Przeciwnicy zarzucali mu tyraniê i zafa³szowanie nauki Russela zawartej w VII Tomie Wyk³adów. Rutherford usun±³ z organizacji czterech niepos³usznych cz³onków kierownictwa i w ich miejsce mianowa³ ludzi uleg³ych sobie. Publikacje, które powstawa³y podczas kierowania organizacj± przez Rutherforda, w tym os³awiony VII Tom Wyk³adów Russela charakteryzowa³y siê bezpardonowym atakiem na struktury pañstwa. Taka dzia³alno¶æ ¦J spowodowa³a aresztowanie Rutherforda oraz jego wspó³pracowników i skazanie ich na 20 lat wiêzienia, które to wiêzienie na mocy amnestii opu¶cili ju¿ w roku nastêpnym. W roku 1920 Rutherford wyda³ swoj± najg³o¶niejsz± ksi±¿kê "Miliony ludzi z obecnie ¿yj±cych nie umr±". Przepowiedzia³ w niej, ¿e w roku 1925 zmartwychwstan± widzialnie wielcy mê¿owie ST: Dawid, Gedeon, Samson, Samuel i inni, co zapocz±tkuje koniec ¶wiata . Nie spe³nienie siê tego proroctwa spowodowa³o kolejny kryzys w organizacji i sta³o siê jedn± z przyczyn zmiany w roku 1931 nazwy z Badacze Pisma ¦wiêtego na ¦wiadkowie Jehowy. Rutherford podczas kierowania organizacj± wprowadzi³ szereg zmian doktrynalnych, m. in. zacz±³ nauczaæ, ¿e Pan Jezus nie umar³ na krzy¿u, ale na palu oraz, ¿e Chrystus przyszed³ ponownie na ziemiê nie w roku 1874, ale w 1914 .
Po ¶mierci Rutherforda na czele ¦J stan±³ Natan Knorr (1905 - 1977). Po³o¿y³ on szczególny nacisk na kszta³cenie ¦J i w tym celu za³o¿y³ szko³ê biblijn± Watchower Bible School of Gilead, a tak¿e doprowadzi³ do wydania przez ¦J w 1950 roku w³asnego, angielskiego przek³adu NT. Równie¿ i Knorr nie opar³ siê pokusie wyznaczenia kolejnego terminu koñca ¶wiata. Tym razem, wraz z wspó³pracownikami wskaza³ na rok 1975 . W roku 1977, po ¶mierci Knorra na czele ¦J stan±³ Frederic Franz (1893 - 1992). Podczas jego kierowania organizacj± szeregi ¦J opu¶cili trzej cz³onkowie Cia³a Kierowniczego (zespo³owy organ kieruj±cy dzia³alno¶ci± ¦J), w tym bratanek prezesa Raymond Franz. Ten ostatni po opuszczeniu organizacji napisa³ g³o¶n± ksi±¿kê "Kryzys Sumienia", w której ods³oni³ kulisy dzia³alno¶ci ¦J.
Obecnie na czele ¦J stoi Milton Henszel, który przej±³ kierowanie organizacj± po ¶mierci Frederika Franza w roku 1992.
¦J, których historiê w krótkim zarysie powy¿ej przedstawili¶my s± najwiêksz± grup± religijn± powo³uj±c± siê na Russela jako swojego za³o¿yciela, ale nie jedyn±. Obecnie na ¶wiecie dzia³a oko³o 70 takich ugrupowañ, spo¶ród których do najwiêkszych nale¿±: Zrzeszenie Wolnych Badaczy Pisma ¦wiêtego, Stowarzyszenie Badaczy Pisma ¦wiêtego, ¦wiecki Ruch Misyjny "Epifania".